kočárky

Naše téměř 20-ti letá sbírka kočárků vznikla jako doplněk k panenkám, které jsem od počátku sbírala. Protože pěkných a zajímavých kočárků bylo stále víc a víc a v manželovi jsem našla oporu a odbornou pomoc při jejich restaurování, začala se naše sbírka rozrůstat.

Naše společná práce vyústila ve snahu, abychom vytvořili z naší rozvíjející se sbírky postupnou řadu vývoje kočárků ve světě. Fascinoval nás vznik a vývoj prvních kočárků, které si mohla dovolit pouze bohatá šlechta a to v podobě zmenšenin svých honosných kočárů. Tyto první kočárky byly tahány lidmi za jednoduchou oj, posléze byly zapřahány za většími psi nebo kozami.

V chudších rodinách se výroba kočárků odvíjela od upravování různýcj kárek a trakařů a tvar korbiček se prakticky až do roku 1840 nezměnil. Zůstával hranatý a na tahání za oj.  Jeden takový kočárek máme ve sbírce a je to náš nejstarší kočárek z roku 1838. Na tuto řadu navazuje celá další řada kočárků a to díky rozmachu průmyslové výroby. Sériová výroba kočárků začala v Anglii kolem roku 1840. V čechách se začaly továrně vyrábět od roku 1860 a podobně tomu bylo po celém světě. Ze čtyřkolových se vyvinuly různé typy a varianty jako například dvoukolové, tříkolové a šestikolové. Zároveň se vyvíjelo provedení kol kočárků od loukoťových kovaných, až po kola s gumovými obručemi, kterým byl udělen patent na výrobu v Anglii (patent  máme ve své sbírce patentů) okolo roku 1872. První patent na výrobu tříkolových kočárků byl udělen v Anglii roku 1853. Vznik těchto tříkolových kočárků byl ovlivněn přechodem z invlidních tříkolových vozíků a výroba těchto tříkolových a dvoukolových kočárků byla ovlivněna v Anglii zákazem pohybu čtyřkolových vozidel pro přepravu osob po chodnících, a to do roku 1875.

Podařilo se nám získat kočárky z mnoha zemí jako například Francie, Polsko, Belgie, Anglie, Dánsko, Švédsko a USA, kde vznik kočárků ovlivnily dodávky zboží na lodích, které nebylo připoutané provazy, ale ohebným proutím, které mělo další využití a tak došlo k tomu, že se z tohoto proutí začaly plést kolébky, postýlky a tím začala výroba proutěných kočárků. Kočárek v tomto provedení s dřevěnými koly od firmy Thayer & Co., která okolo r. 1886 měla v nabídce kolem dvouseti typů kočárků.  Jeden z nich máme mimo jiné v naší sbírce. Je to Rolls-Royce mezi kočárky. Kočárek jsme získali od rodiny, která jej vlastnila a máme ho i s dobovým fotem jejich předka.

V čechách byla výroba kočárků ovlivněna například na Mělnicku množstvím úrody vrbového proutí a možností kovářské výroby. Zcela náhodně se nám podařilo před 10 ti lety získat patent na výrobu kočárků, což vedlo mého muže k tomu, že vlastníme více než 1000 patentních listin, viz PATENTY.

Naše sbírka kočárků zahrnuje rozpětí let 1838 – 1970. Na ploše větší než 200m2  jsou k vidění i různé doplňky jako starožitné koloběžky, trojkolky, necky, hračky, dobové strojení a několik pokojíčků pro panenky.

„Vždy bylo naším přáním vystavit vše jako celek. Kočárky jsou v nálezovém stavu,  zakonzervované s min. úpravami tak, abychom zachovali vypovídací schopnost té doby.“

 

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s